Вівторок, 21 червня 2016

Журналістика даних: OpenSpending

Журналістика даних: OpenSpending Фото: mediaHUB SumyNews

Що робить журналістику даних відмінною від інших видів журналістики?

Мабуть, це нові можливості, що відкриваються завдяки поєднанню традиційного "чуття на новини" та здатності розповісти переконливу історію за допомогою самого лише масштабу та діапазону цифрових даних, які зараз є в нашому розпорядженні.

Дані можуть бути джерелом інформації для журналістики даних, або інструментом, за допомогою якого журналіст розповідає історію – або і тим, і іншим водночас.

Як і до будь-якого джерела інформації, до нього слід ставитися із скептицизмом; і як це буває з будь-яким інструментом, ми маємо бути свідомими того, як він може оформлювати та обмежувати ті повідомлення, які створюються з його допомогою.

У 2007 році Джонатан Грей прийшов до фундації Open Knowledge та приніс викладену на одному листочку пропозицію проекту під назвою На що йдуть мої гроші?

Мета – спростити розуміння мешканцями Британії того, на що витрачаються державні кошти. Все це задумувалося як тестування більшого проекту з візуального представлення громадської інформації, заснованого на новаторській роботі Отто та Марії Нейрат із Isotype Institute у 1940-ві роки.

Проект "На що йдуть мої гроші?" давав змогу користувачам досліджувати загальнодоступні дані, отримані з різноманітних джерел, за допомогою інтуїтивно зрозумілих інструментів, написаних на програмному забезпеченні з відкритим кодом.

Ми перемогли на конкурсі з розробки прототипу проекту, а пізніше отримали від цифрового підрозділу 4IP, що належав телеканалу Channel 4, замовлення на розробку на його основі повноцінної веб-програми.

Гуру з інформаційного дизайну Девід МакКендлес [з проекту Information is Beautiful] розробив кілька різних варіантів візуального представлення даних, яке б допомагало людям сприймати великі цифри – а саме, "Країна та регіональний аналіз", яка показує розподіл коштів у різних частинах країни, та Хліб насущний, яка показує громадянам структуру їхніх податкових платежів щодня – у фунтах стерлінгів та пенсах.

На що йдуть мої гроші? Податковий калькулятор "Хліб насущний" [фундація Open Knowledge]

На той час святим Граалем для проекту була база даних Об'єднана онлайнова інформаційна система [Combined Online Information System], або, як її назвали у формі дотепної абревіатури, COINS ["монети" - прим.] Це була найбільш повна та деталізована база даних з британських фінансів. Працюючи з Лізою Еванс [перш ніж вона приєдналася до команди проекту Datablog у Guardian] та Френсісом Ірвінгом [зараз – знаменитість у проекті Scraperwiki], Мартіном Розенбаумом [ВВС] та іншими, ми направляли численні запити на отримання даних – у багатьох випадках безуспішно.

Коли в середині 2010 року ці дані зрештою були оприлюднені, це широко трактувалося як перемога прихильників принципу прозорості. Нам дали розширений доступ до даних, які ми могли завантажити в нашу веб-програму, і ми здобули відчутну увагу зі сторони ЗМІ, коли цей факт став відомим.

У день публікації десятки журналістів з’явилися на нашому каналі чату IRC, щоб обговорити реліз та поставити запитання, а також щоб дізнатися, як відкрити та досліджувати ці дані [файли мали розмір у десятки гігабайтів]. І хоч деякі мудрагелі заявляли: такий масивний набір даних настільки складний, що це http://www.silicon.com/management/public-sector/2010/06/10/tax-spend-revelations-buried-deep-in-whitehall-data-graveyard-39745912 насправді не прозорість, а темрява, багато хоробрих журналістів занурилися в ці дані, щоб дати читачам безпрецедентну картину того, як саме витрачаються державні кошти. Guardian наживо писала в своєму блозі про цей реліз, багато інших ЗМІ також висвітлювали цю подію та публікували аналітику по інформації, знайденій у цих даних.

Не пройшло багато часу, як ми почали отримувати запити про те, як запустити аналогічні проекти в інших країнах світу. Невдовзі після запуску OffenerHaushalt – версії проекту для державного бюджету Німеччини, створеного Фрідріхом Ліндбергом – ми запустили OpenSpending, міжнародну версію проекту, спрямовану на те, щоб допомогти користувачам створювати карту державних витрат у різних країнах світу за тим же принципом, як проект OpenStreetMap допомагає наносити на карту географічні об’єкти. Ми розробили новий дизайн з допомогою талановитого Грегора Айша, який частково базувався на оригінальному дизайні Девіда МакКендлеса.

OffenerHaushalt, німецька версія проекту "На що йдуть мої гроші?" [фундація Open Knowledge]

У 2001 ми працювали разом із проектом Опублікуй, що ти оплачуєш та Інститутом міжнародного розвитку над візуалізацією допомоги Уганді в 2003-2006 роках. Для нас це було новим, бо вперше можна було показати потоки іноземного фінансування паралельно з національним бюджетом – це давало змог побачити, наскільки пріоритети донорів співпадали з пріоритетами уряду. Ми отримали деякі цікаві висновки: наприклад, і програми протидії СНІДу, і програми планування родини, як виявилося, майже повністю фінансувалися зовнішніми донорами. Про це написав Guardian.

Ми також спільно з неурядовими організаціями та ініціативними групами працювали над пошуком перехресних посилань між даними про витрати та іншими джерелами інформації. Наприклад, організація Privacy International вийшла на нас і великим списком компаній, що виробляють обладнання для стеження, та списком державних установ, що брали участь у відомій міжнародній виставці технологій для стеження, яку неофіційно називають "Бал жучків". Систематичний пошук перехресних посилань між назвами цих компаній та базою даних витрат давав змогу встановити, які з компаній отримали урядові контракти – а потім це можна було використати для запитів відповідно до закону про свободу інформації. Цю тему висвітлили Guardian та Wall Street Journal.

Наразі ми працюємо над покращенням фінансової грамотності журналістів та громадськості – виконуючи частину проекту під назвою "Історії витрат" [Spending Stories]. Він дає змогу користувачам поєднувати дані про державні витрати зі статтями, пов’язаними з цими витратами, і в такий спосіб бачити цифри, що стоять за статтями, та статті, що стоять за цифрами.

Працюючи в цій галузі, ми дізналися про таке:

  • Журналісти часто не призвичаєні до роботи з «сирими» даними, і багато з них не вважають їх необхідним підґрунтям для журналістської роботи. Шукати теми статей у «сирій» інформації – це все ще порівняно нова ідея.
  • Процес аналізу та розуміння даних потребує багато часу, навіть якщо у вас є необхідні навики. «Утиснути» їх у короткотерміновий цикл із виробництва новин важко, тому журналістику даних частіше використовують у більш довготермінових проектах, таких як розслідування.
  • Дані, які оприлюднює уряд, часто є неповними або застарілими. Дуже часто бази даних, надані в публічний доступ, не придатні для розслідувань, якщо не додати до них більш специфічну інформацію, отриману за допомогою запитів відповідно до законодавства про свободу інформації.
  • Ініціативні групи, вчені та дослідники часто мають більше часу та ресурсів на проведення розширених досліджень масивів даних, ніж журналісти. Об’єднання з ними в єдину команду та командна робота можуть бути дуже плідними.

Люсі Чемберс та Джонатан Грей, фундація Open Knowledge via texty 

 

Актуальні матеріали

Треба рятувати не шкільні стіни, а дітей, які залишаються без майбутнього

Відомий сумський громадський діяч, медіа експерт, колишній депутат Сумської міськради Олександр Хоруженко тепер займається просуванням адміністративно-територіальної реформи на Сумщині. Про те, як створюються нові об’єднані громади, про перешкоди на цьому шляху і про те, як все буде далі, він розповів…

Переживаю за новую волну...

Сергій Лещенко написал пост о важности антикоррупционной деятельности, что готов к проверкам НАБУ, что временно складывает полномочия члена правления ДА и т.д. Прекрасное, смелое решение. Нюанс в том, что большая часть истории про квартиру - это не про закон. А…

Нулевая толерантность к коррупции: у каждого свой ноль

Нулевая толерантность к коррупции имеет разные значения. Где-то почти ноль, где-то практически ноль, где-то совсем не ноль, но в уме все-таки ноль... Такая формула сложной украинской антикоррупционной действительности. В последнее время все острее чувствую надвигающуюся тьму антикоррупционного морального релятивизма. -…

Євроколонізація

Коли ми на переломі століть починали євроінтеграцію важко було уявити, що за 15 років, після двох майданів та на тлі війни проти російської агресії на Донбасі, в яких свобода кожного з нас та незалежність нашої держави так рясно полита кров'ю…

Путин - это Бог россиян

Можно смело сказать, что Путин - это Бог россиян. Он решат все их большие и малые проблемы, отвечает на все их жизненно важные вопросы. Они гордятся им и рассказывают всему миру, что Путин "стал с колен" и теперь их очередь…

Мы действующий муляж государства

Бывают правящие элиты, а бывают правящие верхушки. Между ними большая разница: элиты правят потому что они умные, а верхушки потому что народ тупой. В США — правящие элиты. Существует договор между ними и населением. Последнему положен домик из гипсокартона, пикап…

Политический лидер интересуется людьми

Политический лидер интересуется людьми. Это в первую очередь. Ему действительно интересно чем живут его избиратели во всем их многообразии. Он с ними знакомится лично, спрашивает обратную связь, мнение. Ищет для этого возможность. Политик интересуется как зовут его избирателей и запоминает…

Це якось не комільфо

“Якось важко собі уявляю Черчіля, що купує собі дім в центрі Лондона під час війни...” (c) Gennadiy Druzenko. Навіть якщо ідеальний ринок і на легальні доходи. Це якось не комільфо. Це - перший рівень проблеми. Це не заздрість, не протест…

Інтернет

На Flickr появится каталог из 14 млн исторических изображений

По данным источника, американский академик Калев Литару создает поисковую базу данных из 14 млн исторических изображений. Изображения датируются с 1500 до 1922 года – период, на который не распространяются ограничения в связи с авторским правом. Господин Литару уже загрузил 2,6…

В Україні з'явився перший навчальний посібник про інтернет-медіа

Сьогодні було оприлюднено найперший в Україні посібник, присвячений інтернет-журналістиці. Книгу можна вільно та безкоштовно скачати з інтернету. Автором посібника став письменник, журналіст та викладач Кафедри електронних видань та медіа-дизайну Інституту журналістики КНУ ім. Т.Шевченка Артем Захарченко. Про появу посібника він…

Як не стати агентом ФСБ у Вконтакте?

Служба безпеки України радить відмовитись від активного користування російськими соціальними мережами та іншим сервісами, де використовуються персональні дані. Мета – убезпечити інформацію про себе, а також про події в Україні, яку спецслужби сусідньої держави можуть використовувати на шкоду інтересам національної…

Крупные медиакомпании начали осваивать Big Data

Гарвардская Nieman Journalism Lab опубликовала анализ того, как издательские дома справляются с наступлением интернета, которое отъедает у них все больше и больше доходов. Financial Times собрала команду из 30 экспертов, которые изучают статистику по потребителям и строят аналитические системы. Такой…

Редакції керуються принципом "онлайн на першому місці"

Сучасні цифрові технології дедалі глибше проникають у всі сфери журналістики, змушуючи не лише журналістів, а й медіаменеджерів змінювати підходи до роботи. Медіаіндустрія завойовує онлайн простір, продукуючи все більше цифрового контенту. Про це йдеться у звіті "Цифрова журналістика 2013", розробленому міжнародною…

Технології

13 речей, яких газети можуть навчитися у Buzzfeed

Що таке BuzzFeed? Газета для мілленіалів, соціальне медіа, маркетингова компанія, лабораторія, що експериментує з вірусністю? Веб-сайт, започаткований Джоною Перетті (Jonah Peretti), є всім цим, а в майбутньому може стати чимось іще. Цифри, зрештою, на його боці: 200 мільйонів унікальних користувачів…

Криптографія для кожного

Берлін став Меккою для бунтівних технофілів, у країні, яка і так чутливо реагуєна безпеку і захист даних. Деякі з головних союзників Едварда Сноудена — режисерка фильму “Сітізенфор” (“Citizenfour”) Лора Пойтрас (Laura Poitras), інтернет-активіст Джейкоб Епплбаум (Jacob Appelbaum) і британська журналістка…

10 безкоштовних фотостоків

Якщо ви маєте стосунок до медіа, то, вочевидь, вам не раз доводилось обшукувати весь інтернет у намаганні знайти красиву та доречну ілюстрацію. На жаль, досі мало які з українських ЗМІ підходять відповідально до підбору зображень для своїх матеріалів. Саме тому…

4 безкоштовних інструменти для створення інтерактивного відео

Час, коли глядач міг лише пасивно споглядати відеоряд, давно минув – тепер все частіше відеоролики комбінують з текстами, мапами чи навіть опитуваннями. В інтерактивному відео можна клікати на окремі елементи, самому обирати потрібні опції, роздивлятись з різних боків 3D-моделі та…

Українська аудиторія Skype сягає 8,4 мільйонів користувачів

Щоденно ресурсами Skype користується 66% українців, зареєстрованих на сервісі. Четверо із п’яти користувачів для дзвінків використовують саме цей ресурс. Про це свідчать дані дослідження, проведеного рекламною компанією Admixer, які вона узагальнила в інфографіці. З’ясувалося, що українська аудиторія Skype сягає 8,4…

Ефективна монетизація блогів у 2014-му

Отримання прибутку від ведення блога – мрія та ціль для багатьох блогерів. Навіть якщо першочерговою причиною створення блога було бажання донести свої думки до широкої аудиторії, рано чи пізно більшість авторів приходять до думки, що хотіли б отримувати грошову віддачу…

11 навыков многозадачного журналиста

Когда в мобильных телефонах появились первые фотокамеры и MP3-плееры, а произошло это всего около 10 лет назад, во всех обзорах неизменно отмечалось, что такие комбайны – просто маркетинговая уловка, и для полноценного выполнения каждой из функций – звонков, прослушивания музыки,…

Aron Pilhofer: "Чому за журналістикою даних майбутнє?"

Зі зростанням впливу Інтернету та цифрових технологій медіа зазнають докорінних трансформацій. Причому змінюється не лише форма подачі повідомлень, але й функції журналістики, актуалізуються нові методи пошуку та інтерпретації інформації. Чимало експертів погоджуються з тим, що журналістика даних – це не…

Нове в журналістиці

CartoDB для створення мап даних

CartoDB – сервіс, що встиг стати рідним для всіх інфограферів світу, проте досі не опанований більшістю журналістів, незважаючи на свій потужний потенціал. Якщо вам часто сниться страшний сон про те, що ви не можете візуалізувати усі твіти з хештегом #птнпнх,…

HackPack – нова мережа для журналістів

7 вересня 2015 року у MediaHub відбулась презентація американського медійного стартапу HackPack - з нагоди його офіційного запуску в Україні. Засновники платформи планують створити ком’юніті фрілансерів, в тому числі фотографів, відеоператорів та "фіксерів". Під час презентації розмови про таку очікувану…

Важливо на цьому тижні

Вражаюча інфографіка від PBS: "Америка, яку ми відкрили"

Відома американська телерадіокомпанія PBS відобразила дані з GPS'ів багатьох тисяч різних транспортних засобів: малолітражок, вантажівок, автобусів, літаків, кораблів. Крім цього, вони обробили координатні дані від сотень тисяч різноманітних датчиків. Результат їх роботи - надзвичайно гарні карти - були використані для…

Hans Rosling: "Позначаючи молодь на карті"

Я просто збираюсь зробити деякі висновки після прослуханої інформації. Починаю з того, де ми були. Подивіться на цей графік. Це – країни, а гроші – тут знизу. $ 400, $ 4000, $ 40000. Пам'ятайте, два нуля - різниця у прибутках…

Поради для журналіста: Parrot AR.Drone - гаджет для сучасного медіа

На фото зображено мультироторний безпілотний міні-гелікоптер Parrot AR.Drone. Ідеальна високотехнологічна штучка для папарацці, різних розслідувальних журналістів та громадських активістів. Без проблем цей літальний апарат зможе заглянути за межі будь-якої огорожі, зняти з високої точки мітинг протесту чи прослідкувати рух колони…