Середа, 27 травня 2015

Як цифрові медіа заробляють в епоху змін

За даними дослідників Pew Research Centre, чверть доходів ринку новинних медій Сполучених Штатів Америки – це користувацькі платежі: підписка, роздрібний продаж, абонентська платня за кабельне телебачення, платні коментарі, краудфандингові кампанії тощо За даними дослідників Pew Research Centre, чверть доходів ринку новинних медій Сполучених Штатів Америки – це користувацькі платежі: підписка, роздрібний продаж, абонентська платня за кабельне телебачення, платні коментарі, краудфандингові кампанії тощо Фото: Ilaria C. photography - https://www.flickr.com/photos/ilariaphoto

Тамара Бабакова радить медіаменеджерам припинити спроби продати текст і почати продавати знання, задоволення та квитки на конференції.

Медіаменеджер і радіоведуча Тамара Бабакова навіть чути не хоче про якусь там кризу на медіаринку. Вона запевняє: ринок росте й розвивається як у всьому світі, так і в Україні, й заробляти на медіа зараз цілком реально. Просто треба усвідомити, що продають медіа в сучасному світі, й навчитись використовувати нові способи монетизації, які приходять на зміну традиційній рекламній моделі. Про це ведуча “Радіо Аристократи” розповіла на лекції у Школі журналістики Українського католицького університету.

За даними дослідників Pew Research Centre, чверть доходів ринку новинних медій Сполучених Штатів Америки – це користувацькі платежі: підписка, роздрібний продаж, абонентська платня за кабельне телебачення, платні коментарі, краудфандингові кампанії тощо. В Україні ця цифра донедавна була у п’ять разів меншою, а після вливання інвестицій упала до одного відсотка. Купуючи журнал, ви не оплачуєте навіть вартості паперу та фарби. Ця ситуація робить українські медії цілком залежними від реклами й дотацій власника.

Цінні знання

Аби споживачі почали платити, їм треба запропонувати бодай одну з двох речей: знання, що дають економічну перевагу, або задоволення. Показовим прикладом є запуск iPad-версії українського Forbes, на яку витратили кількадесят тисяч доларів. За перші кілька місяців її передплатили менше тисячі осіб, хоча акційна передплата коштувала менше за паперову версію. Люди просто не мали причин платити. Ніхто не хоче купувати просто текст – важливими є переваги, які людина отримає після його прочитання.

Передплата досліджень цифрового ринку від Business Insider Intelligence коштує 1200 доларів на рік. Вони єдині, хто робить повноцінну аналітику в цій галузі. За шість годин після виходу 400-сторінкового річного чи квартального звіту Facebook ви отримуєте розсилку з його ключовими даними та графіками. Плюс чотири власні дослідження на місяць. За тисячу двісті доларів ви будете найбільш поінформованою людиною. Ще є сайт politico.com, вашингтонські інсайдери, серед яких кілька пулітцерівських лауреатів. А є Politico Pro, де ті самі новини з Вашингтона, але на шість годин раніше. Акційна передплата коштує 3295 доларів, повна – п’ять тисяч. Це вартість можливості бути інсайдером Білого Дому. Купуючи її, користувачі інвестують ці гроші в можливість заробляти більше.

Успішним прикладом на російському ринку була газета “Ведомости”. Якість інформації в цьому виданні була досить високою, аби за неї платити. У “Ведомостях” знали про відставку Суркова, коли він іще сам про неї не знав. Після їхніх текстів укладалися чи розривались угоди, вони могли зруйнувати репутацію бізнесмена. В Україні такий проект неможливий, адже його цільова аудиторія – великі бізнесмени та чиновники. У нас їх до десятка тисяч, у Росії – сотні тисяч.

Медіа для інстаграма

Видання продають людям як послугу можливість розслабитися чи відчути власну вищість. Тому Vogue продається, а не роздається безкоштовно. Хоч він і міг би окупитися лише за рахунок реклами, яка становить не менше третини журналу, його важливо робити платним: люди хочуть відчути причетність до великого бренду, не лише потримати Vogue у руках, а й покласти на своєму гарному столику та красиво заінстаграмити.

Російський сайт tjournal.ru, присвячений феномену інтернету, використав те, що їхня аудиторія – супержирні тролі, завсідники Луркмора та Лепри, що прагнуть висловитись і обстібати інших. Творці ресурсу запровадили платні коментарі. Тільки читати їх коштує 33 рублі, а якщо хочеш писати – 39 рублів. Оплативши цю послугу, ти розумієш, що з тобою полемізуватимуть такі самі “шляхетні сери”. Вони мають картку й витратили з неї 39 рублів не на слабоалкогольні напої, а на коментарі – інтелектуальний продукт. Думаєте, на цьому ресурсі поменшало коментарів? Зараз там дискусії з сотень дописів! При цьому самі новини залишилися відкритими. Ніхто не платитиме за текст про те, звідки пішов мем про Карла. А людей, готових заплатити за можливість зафотожабити й показати власного Карла, є сотні.

Для  мене загадка, чому цим досі не зайнялась “Українська правда”. Коментарів там сотні тисяч, плюс боти на зарплатні, яким потрібно зареєструвати відразу десять чи двадцять користувацьких акаунтів. Якщо брати з кожного по тридцять гривень на місяць, і якщо кожен десятий читач сайту захоче читати коментарі й хоча б кожен двадцятий – писати їх, “УП” за три місяці зможе перейти від рекламної моделі фінансування на користувацьку.

Коли російський телеканал “Дождь” почали викидати з усіх кабельних пакетів, його власник, колишній банкір Олександр Винокуров разом із менеджером Наталією Сіндєєвою вирішили зіграти на статусі чи не єдиного опозиційного телеканалу. Вони запровадили платний доступ до ефірів, і в перший місяць понад десять тисяч глядачів за нього заплатили. Виявилося, що ці передплатники не дивляться «Дождь». Вони оплатили не програми з Ксюшею Собчак, а можливість говорити “я заплатив за ‘Дождь’”, повісити в себе наліпочку та давати у фейсбуку посилання на закриті матеріали. Повірте, це варте 500 рублів – принизити свою тисячу френдів, які не зможуть побачити, що там за посиланням.

Сайт Slon.ru з холдингу “Дождя” теж спробували зробити платним. Вони почали вести розділ, схожий на дослідження Business Insider Intelligence, тільки про російський медіаринок. Пробний безкоштовний матеріал прочитали 120 тисяч осіб, із них тридцять тисяч передплатили розсилку. Але, щоб робити такий проект, потрібен додатковий штат працівників, на який у “Слона” грошей немає. Тому вони стали робити платними всі матеріали, довші за п’ять тисяч знаків, навіть ті, що вже опубліковані. Глибина прочитання сайту впала, люди стали менше ділитися посиланнями на публікації.

Причина проста: хоч передплата на “Слон” і дешевша за “Дождь”, і ексклюзивного контенту там більше, аудиторія, яка в них перетинається на 45%, не хоче платити двічі. Вона вже самореалізувалася через доступ до телеканалу. Якщо ви маєте Vertu, то не будете купувати у другу руку iPhone, хоч він і більш функціональний.

Роль спільноти

Іще один спосіб заробити на життя для видання – організація подій. Газета The New York Times торік провела дванадцять платних заходів: конференцій, клубів, презентацій. Квиток на них коштував від шести тисяч доларів. 2012 року це була лише одна конференція, 2013 – шість, а 2014 – удвічі більше. Свої конференції проводять BuzzFeed, TechCrunch, The Washington Post.

В Україні подібним займається Forbes, що проводить ForbesClub. Туди запрошують п’ятьох-шістьох спікерів, а квиток коштує близько шести тисяч гривень. Ця сума розрахована не на топ-менеджерів зі списку Forbes – цих запрошують безкоштовно – а на директора якого-небудь
“Житомирлесопилобработспиртсинтезу”. Йому хочеться почутися своїм серед великих менеджерів, а може, й продати комусь із них акції свого “лесопилсинтезу”. Для нього п’ятдесят тисяч гривень за вхід – забагато, а п’ять-шість – якраз. Цей проект окупився вже з третього разу, і це єдиний напрямок бізнесу UMH, що приносить прибуток навіть після продажу холдингу Сергієві Курченку.

“Радіо Аристократи” щомісяця проводить вечірку, на яку приходять півтори тисячі осіб. Ці люди купують квитки, гроші з яких ідуть не лише на оренду, техніку й музикантів, але й самій радіостанції. Організація подій вимагає великих ресурсів, але витрачені на конференцію десять тисяч можуть принести вам п’ятдесят. Якщо заплатити ті самі гроші за журналістські тексти, немає жодної гарантії, що у вас куплять реклами хоча б на ті самі десять тисяч.

via ejo-online

Актуальні матеріали

Треба рятувати не шкільні стіни, а дітей, які залишаються без майбутнього

Відомий сумський громадський діяч, медіа експерт, колишній депутат Сумської міськради Олександр Хоруженко тепер займається просуванням адміністративно-територіальної реформи на Сумщині. Про те, як створюються нові об’єднані громади, про перешкоди на цьому шляху і про те, як все буде далі, він розповів…

Переживаю за новую волну...

Сергій Лещенко написал пост о важности антикоррупционной деятельности, что готов к проверкам НАБУ, что временно складывает полномочия члена правления ДА и т.д. Прекрасное, смелое решение. Нюанс в том, что большая часть истории про квартиру - это не про закон. А…

Нулевая толерантность к коррупции: у каждого свой ноль

Нулевая толерантность к коррупции имеет разные значения. Где-то почти ноль, где-то практически ноль, где-то совсем не ноль, но в уме все-таки ноль... Такая формула сложной украинской антикоррупционной действительности. В последнее время все острее чувствую надвигающуюся тьму антикоррупционного морального релятивизма. -…

Євроколонізація

Коли ми на переломі століть починали євроінтеграцію важко було уявити, що за 15 років, після двох майданів та на тлі війни проти російської агресії на Донбасі, в яких свобода кожного з нас та незалежність нашої держави так рясно полита кров'ю…

Путин - это Бог россиян

Можно смело сказать, что Путин - это Бог россиян. Он решат все их большие и малые проблемы, отвечает на все их жизненно важные вопросы. Они гордятся им и рассказывают всему миру, что Путин "стал с колен" и теперь их очередь…

Мы действующий муляж государства

Бывают правящие элиты, а бывают правящие верхушки. Между ними большая разница: элиты правят потому что они умные, а верхушки потому что народ тупой. В США — правящие элиты. Существует договор между ними и населением. Последнему положен домик из гипсокартона, пикап…

Политический лидер интересуется людьми

Политический лидер интересуется людьми. Это в первую очередь. Ему действительно интересно чем живут его избиратели во всем их многообразии. Он с ними знакомится лично, спрашивает обратную связь, мнение. Ищет для этого возможность. Политик интересуется как зовут его избирателей и запоминает…

Це якось не комільфо

“Якось важко собі уявляю Черчіля, що купує собі дім в центрі Лондона під час війни...” (c) Gennadiy Druzenko. Навіть якщо ідеальний ринок і на легальні доходи. Це якось не комільфо. Це - перший рівень проблеми. Це не заздрість, не протест…

Інтернет

На Flickr появится каталог из 14 млн исторических изображений

По данным источника, американский академик Калев Литару создает поисковую базу данных из 14 млн исторических изображений. Изображения датируются с 1500 до 1922 года – период, на который не распространяются ограничения в связи с авторским правом. Господин Литару уже загрузил 2,6…

В Україні з'явився перший навчальний посібник про інтернет-медіа

Сьогодні було оприлюднено найперший в Україні посібник, присвячений інтернет-журналістиці. Книгу можна вільно та безкоштовно скачати з інтернету. Автором посібника став письменник, журналіст та викладач Кафедри електронних видань та медіа-дизайну Інституту журналістики КНУ ім. Т.Шевченка Артем Захарченко. Про появу посібника він…

Як не стати агентом ФСБ у Вконтакте?

Служба безпеки України радить відмовитись від активного користування російськими соціальними мережами та іншим сервісами, де використовуються персональні дані. Мета – убезпечити інформацію про себе, а також про події в Україні, яку спецслужби сусідньої держави можуть використовувати на шкоду інтересам національної…

Крупные медиакомпании начали осваивать Big Data

Гарвардская Nieman Journalism Lab опубликовала анализ того, как издательские дома справляются с наступлением интернета, которое отъедает у них все больше и больше доходов. Financial Times собрала команду из 30 экспертов, которые изучают статистику по потребителям и строят аналитические системы. Такой…

Редакції керуються принципом "онлайн на першому місці"

Сучасні цифрові технології дедалі глибше проникають у всі сфери журналістики, змушуючи не лише журналістів, а й медіаменеджерів змінювати підходи до роботи. Медіаіндустрія завойовує онлайн простір, продукуючи все більше цифрового контенту. Про це йдеться у звіті "Цифрова журналістика 2013", розробленому міжнародною…

Технології

13 речей, яких газети можуть навчитися у Buzzfeed

Що таке BuzzFeed? Газета для мілленіалів, соціальне медіа, маркетингова компанія, лабораторія, що експериментує з вірусністю? Веб-сайт, започаткований Джоною Перетті (Jonah Peretti), є всім цим, а в майбутньому може стати чимось іще. Цифри, зрештою, на його боці: 200 мільйонів унікальних користувачів…

Криптографія для кожного

Берлін став Меккою для бунтівних технофілів, у країні, яка і так чутливо реагуєна безпеку і захист даних. Деякі з головних союзників Едварда Сноудена — режисерка фильму “Сітізенфор” (“Citizenfour”) Лора Пойтрас (Laura Poitras), інтернет-активіст Джейкоб Епплбаум (Jacob Appelbaum) і британська журналістка…

10 безкоштовних фотостоків

Якщо ви маєте стосунок до медіа, то, вочевидь, вам не раз доводилось обшукувати весь інтернет у намаганні знайти красиву та доречну ілюстрацію. На жаль, досі мало які з українських ЗМІ підходять відповідально до підбору зображень для своїх матеріалів. Саме тому…

4 безкоштовних інструменти для створення інтерактивного відео

Час, коли глядач міг лише пасивно споглядати відеоряд, давно минув – тепер все частіше відеоролики комбінують з текстами, мапами чи навіть опитуваннями. В інтерактивному відео можна клікати на окремі елементи, самому обирати потрібні опції, роздивлятись з різних боків 3D-моделі та…

Українська аудиторія Skype сягає 8,4 мільйонів користувачів

Щоденно ресурсами Skype користується 66% українців, зареєстрованих на сервісі. Четверо із п’яти користувачів для дзвінків використовують саме цей ресурс. Про це свідчать дані дослідження, проведеного рекламною компанією Admixer, які вона узагальнила в інфографіці. З’ясувалося, що українська аудиторія Skype сягає 8,4…

Ефективна монетизація блогів у 2014-му

Отримання прибутку від ведення блога – мрія та ціль для багатьох блогерів. Навіть якщо першочерговою причиною створення блога було бажання донести свої думки до широкої аудиторії, рано чи пізно більшість авторів приходять до думки, що хотіли б отримувати грошову віддачу…

11 навыков многозадачного журналиста

Когда в мобильных телефонах появились первые фотокамеры и MP3-плееры, а произошло это всего около 10 лет назад, во всех обзорах неизменно отмечалось, что такие комбайны – просто маркетинговая уловка, и для полноценного выполнения каждой из функций – звонков, прослушивания музыки,…

Aron Pilhofer: "Чому за журналістикою даних майбутнє?"

Зі зростанням впливу Інтернету та цифрових технологій медіа зазнають докорінних трансформацій. Причому змінюється не лише форма подачі повідомлень, але й функції журналістики, актуалізуються нові методи пошуку та інтерпретації інформації. Чимало експертів погоджуються з тим, що журналістика даних – це не…

Нове в журналістиці

CartoDB для створення мап даних

CartoDB – сервіс, що встиг стати рідним для всіх інфограферів світу, проте досі не опанований більшістю журналістів, незважаючи на свій потужний потенціал. Якщо вам часто сниться страшний сон про те, що ви не можете візуалізувати усі твіти з хештегом #птнпнх,…

HackPack – нова мережа для журналістів

7 вересня 2015 року у MediaHub відбулась презентація американського медійного стартапу HackPack - з нагоди його офіційного запуску в Україні. Засновники платформи планують створити ком’юніті фрілансерів, в тому числі фотографів, відеоператорів та "фіксерів". Під час презентації розмови про таку очікувану…

Важливо на цьому тижні

Вражаюча інфографіка від PBS: "Америка, яку ми відкрили"

Відома американська телерадіокомпанія PBS відобразила дані з GPS'ів багатьох тисяч різних транспортних засобів: малолітражок, вантажівок, автобусів, літаків, кораблів. Крім цього, вони обробили координатні дані від сотень тисяч різноманітних датчиків. Результат їх роботи - надзвичайно гарні карти - були використані для…

Hans Rosling: "Позначаючи молодь на карті"

Я просто збираюсь зробити деякі висновки після прослуханої інформації. Починаю з того, де ми були. Подивіться на цей графік. Це – країни, а гроші – тут знизу. $ 400, $ 4000, $ 40000. Пам'ятайте, два нуля - різниця у прибутках…

Поради для журналіста: Parrot AR.Drone - гаджет для сучасного медіа

На фото зображено мультироторний безпілотний міні-гелікоптер Parrot AR.Drone. Ідеальна високотехнологічна штучка для папарацці, різних розслідувальних журналістів та громадських активістів. Без проблем цей літальний апарат зможе заглянути за межі будь-якої огорожі, зняти з високої точки мітинг протесту чи прослідкувати рух колони…